Strona 1 z 1

Odstawienie IPP (omeprazol, pantoprazol itp)

: 20 lip 2015, 17:09
autor: pompea
Witam!
Jak odstawić IPP po dłuższym okresie brania i uniknąć tzw. efektu odbicia, czyli wydzielania nadmiernej ilości kwasu żołądkowego?
Ja próbuję odstawić Mesopral (esomeprazol), ale po paru dniach mam straszne napady zgagi. Zaznaczam, że zgagi nie miałam wcześniej nigdy, lek brałam na pozaprzełykowe objawy refluksu, w gastroskopii tylko powierzchniowe zapalenie błony śluzowej żołądka.
Jakie są Wasze doświadczenia?

Re: Odstawienie IPP (omeprazol, pantoprazol itp)

: 20 lip 2015, 19:29
autor: Mamcia
Rozumiem, że już jesteś na minimalnej dawce. Jeśłi nie zmniejszaj, a jeśli tak to możesz zastosować dietę niepowodującą znacznego wydzielania kwasu (często i mało i lekkostrawne) lub inne środki niewekujące kwasotę, nie wpływające na aktywność pompy protonowej.

Re: Odstawienie IPP (omeprazol, pantoprazol itp)

: 20 lip 2015, 20:29
autor: pompea
Dziękuję, Mamciu!
Czy np. można próbować zastąpić IPP lekiem typu ranigast? Czy H2-blokery też mogą powodować nadmiar kwasów "z odbicia"?

Re: Odstawienie IPP (omeprazol, pantoprazol itp)

: 25 lip 2015, 14:37
autor: _Ray_
Zmniejsz dawke, potem bierz co drugi dzień a potem odstaw. Poza tym doraźnie np Gealcid i powinno sie udać :)