Strona 1 z 1

EUS a ECPW

: 25 lip 2012, 09:07
autor: bambiś
Czy mogłby mi ktos napisac czym różni sie badanie EUS a ECPW? TYlko prosze nie podawajcie mi definicji tylko po polsku mi wytłumaczcie. Mialam miec ECPW a potem zmienili na EUS.
Miał ktoś juz badanie EUS w MSWiA? chca mnie na pobyt jednodniowy,ale sobie nie wyobrażam badania bez znieczulenia albo uspienia. Można wyprosić łóżko na jeden dzien dodatkowy?

Re: EUS a ECPW

: 01 sie 2012, 14:45
autor: Linda123
Witaj, ja miałam EUS w MSWiA. Badanie trwa ok 10 minut i jest bez znieczulenia.
Taka głębsza gastroskopia. Badanie jest nieprzyjemne, ale do wytrzymania. Dla mnie było bezbolesne.

Re: EUS a ECPW

: 01 sie 2012, 16:17
autor: LaStella81
ECPW to Endoskopowa cholangiopankreatografia wsteczna, to badanie dróg żółciowych pod kontrolą promieni Roentgena za pomocą aparatu z optyka boczną(skośną) –duodenoskopu (aparat bardzo podony do gastroskopu).
Dla informacji :gastroskop ma optykę tylko i wyłącznie prostą natomiast duodenoskop ma optykę boczną
Endoskop wprowadza się do części zstępującej dwunastnicy. Odnajduje się ujście przewodu żółciowego wspólnego na tzw. brodawce Vatera. Pod kontrolą wzroku wprowadza się do brodawki (często po jej uprzednim nacięciu cewnik i podaje przez niego kontrast). W tym momencie wykonuje się zdjęcie rentgenowskie obserwując wypełnianie się kontrastem dróg żółciowych i trzustkowych.W tym badaniu można endoskopowo usunąć zalegające kamienie i złogi z dróg żółciowych oraz w razie potrzeby wykonać protezowanie przewężeń w drogach żołciowych.

EUS jest to natomiast echoendoskopia.
Wykonywana jest za pomocą endoskopu z głowicą ultrasonograficzną. Aparat wygląda podobnie do gastroskopu z jedynym wyjątkiem tego że na końcówce endoskopu jest umieszczona głowica za pomoca którą można zrobić jakby USG ścian żołądka czy dwunastnicy. Badanie EUS umożliwia bardzo dokładne obrazowanie trzustki oraz wątroby, umożliwia najdokładniejszą ocenę dróg żółciowych oraz pobranie biopsji celowanej wykrytych zmian.
Całę badanie przebiega bardzo podobnie jak gastroskopia. Lekarz w zależności od potrzeby ustawia sobie zakres obrazu na obraz typowej gastroskopii bądź ten radialny czyli wtedy ten z USG gdy chce zbadać zmianę taka jak np. guz podśluzowy żołądka czy poprzez dotknięcie ściany żołądka końcówką aparatu można dokładnie widzieć obraz trzustki oraz wątroby.

Mam nadzieje że odrobine pomogłam….bo to trochę z mojej działki w pracy :wink:

Re: EUS a ECPW

: 01 sie 2012, 21:19
autor: bambiś
Linda123 pisze:Witaj, ja miałam EUS w MSWiA. Badanie trwa ok 10 minut i jest bez znieczulenia.
Taka głębsza gastroskopia. Badanie jest nieprzyjemne, ale do wytrzymania. Dla mnie było bezbolesne.

a dali ci głupiego jasia dożylnie? mi maja tak dac i boje się badania bo bardzo zle znosze gastro a jak eus jest jeszcze gorsze to juz wgl ;( ja mam miec EUS watroby i dróg zółciowych

[ Dodano: 01-08-2012 ]
i tez mam miec w Wawie

Re: EUS a ECPW

: 02 sie 2012, 08:36
autor: Linda123
Nie badanie robili na żywca, bez znieczulenia i "głupiego jasia". To badanie dłużej trwa niż zwykla gastroskopia i jest robione też głębiej, bo rure czułam w brzuchu, przy wątrobie. Ja gastro bardzo dobrze znosze, więc jeśli u Ciebie jest inaczej to koniecznie poproś o znieczulenie.

Re: EUS a ECPW

: 02 sie 2012, 09:01
autor: bambiś
tyle co mi sie dało wyprosić to głupiego jasia, bo im powiedziałam ze gastro ledwo przezyłam a EUS to wogóle juz moge zablokowac...

Re: EUS a ECPW

: 02 sie 2012, 10:27
autor: Linda123
to powinno być dobrze, trzymam kciuki za dobre wyniki :)

Re: EUS a ECPW

: 02 sie 2012, 17:09
autor: aaggaa
powiedzcie z jakiego powodu macie skierownie na EUS ? ja moze bedę miała Cholangio MR, ale lekarze coś na razie nie dają skierowania

czytałam, że chyba na dzień dzisiejszy EUS to najdokładniejsze badanie obrazowe, ale czy lepsze od cholangio MR orientuje się ktoś może

ja mam jakiś problem z wątrobą / drogami żółciowymi moze trzustką

usg wyszło dobrze badania z krwi też oprócz bilirubiny i jakiś czas temu też amylaza była ponad normę

bambiś pisałaś w moim wątku, że sama bilirubina może o niczym nie świadczyć o psc, które chciałbym wykluczyć/potwierdzić, może więc nie drążyć tak tematu, ale z drugiej strony martwię się, że to może byc początek czegoś poważnego i że przegapią coś :(

gdyby nie fakt, że mam dzieciaczka na wychowaniu pewnie juz dawno dałabym spokój z badaniami...



pozdrawiam:)

Re: EUS a ECPW

: 02 sie 2012, 20:04
autor: bambiś
Aagga nic nie przegapią, a leczysz sie w MSWiA? EUS mam miec robione bo nie wiedza co mam z drogami zółciowymi, mam 3 torbiele i jednoczesnie zweżenia. Wiedza tyle ze mam autoimmunologiczne zapalenie dróg zółciowych, ale nie ustalili nazwy. Musisz pogadac z lekarzami.
Bedzie dobrze, jak lekarze juz w to wchodza to niczego nie przegapią. beda kierowac na konkretne badania. Jest sztywny schemat badan który trzeba zrobic i na pewno niczego nie pominą.
Ja obecnie biore Proursan 2x2 na drogi zółciowe i Asamax na CU.

Re: EUS a ECPW

: 03 sie 2012, 08:16
autor: aaggaa
dzięki serdeczne bambiś za pocieszenie :*

ja obecnie biorę proursan 1x1
mam też zapalenie żołądka na tle refluksu żółciowego (chociaz w otatniej gastro żadnego refluksu nie stwierdzono i w żołądku żółci nie było)
strasznie mnie męczy to choróbsko, od kilku dni mam jakis nawrót, jedzenie muszę wciskac na siłę waga leci w dół :(

leczę się w Krakowie w szpitalu na Śniadeckich - podobno najlepszy w mojej okolicy jeśli chodzi o choroby wątroby i ogólnie gastrologię, ale sama nie wiem bo EUS chyba nie mają...

leczę się u gastrologa i hepatologa bardzo fajni lekarze, oddani pacjentowi itd.
w sumie może masz rację, doktorek hepatolog powiedział mi na ostatniej konsultacji, że najpierw trzeba zrobić sondę dwunastniczą (mam mieś po 14 lipca) posiew żółci i jeśli tu wyjdzie ok. to będą inne badania

zapytam Cię jeszcze czy oprócz bilirubiny miałaś ponad normę też inne parametry?

jeśli pisałaś na ten temat przepraszam, że pytam i coś przeoczyłam :)

aha czy u Ciebie USG wykazało jakiekolwiek zmiany?

słyszałam bardzo dobre opinie o MSWiA więc dobrze trafiłas :)

Re: EUS a ECPW

: 03 sie 2012, 22:47
autor: bambiś
Alat i Aspat okoł 150 miałam, a GGTP dochodziło nawet do 900, teraz mam 250 po Proursanie 2x2. na usg wyszło ze mam złogi w drogach zółciowych, ale dopiero rezonans pokazał ze mam torbiele i zweżenia jednoczesnie, wiec usg to sciema ;p
MSWiA polecam, troche się trzeba nalezec zeby zrobili cos z toba, ale za to robia specjalistyczne badania no i poziom jest swiatowy, naprawde.
Pchaj sie na rezonans i EUS! :)

Re: EUS a ECPW

: 04 sie 2012, 08:49
autor: aaggaa
dzięki wielkie :) wiesz co u mnie GGTP ostatnio było 11, alat, aspat ok 10

dlatego doktorek mówi, że to raczej nie to

co do usg masz racje...ale widzisz u Ciebie jednak coś tam pokazało...

nie mniej jednak muszę zrobić te badania nawet prywatnie, koszt jest duży, ale odłożyłam troszkę pieniędzy i jeśli nie dostane skierowania od lekarza to wykonam prywatnie



pozdrawiam, dzięki raz jeszcze :)

Re: EUS a ECPW

: 05 sie 2012, 13:01
autor: biedronka24
Tutaj -->> viewtopic.php?t=11078 trochę o EUS.