właśnie dostałem odpowiedź z NFZ:
"W odpowiedzi na Pana zapytanie dotyczące zwrotu kosztów porady Pomorski Oddział Wojewódzki NFZ wyjaśnia, że na podstawie Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r „o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych”(Dz.U.210.poz 2135 z późn.zm.): Świadczenia opieki zdrowotnej w szpitalach i świadczenia specjalistyczne w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej są udzielane według kolejności zgłoszenia w dniach i godzinach ich udzielania przez świadczeniodawcę, który zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Pacjent, który nie może być przyjęty w trybie pilnym zapisywany jest do kolejki oczekujących.
Natomiast na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26.09.2005r „w sprawie kryteriów medycznych, jakimi powinni kierować się świadczeniodawcy, umieszczając świadczeniobiorców na listę oczekujących na udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej” , lekarz wpisujący do kolejki ma prawo ze względu na stan zdrowia przyśpieszyć termin wizyty. Z Pana pisma wynika, iż w celu ominięcia kolejki zdecydował się na płatną wizytę w poradni.
Wobec powyższego oraz faktu, iż świadczenia opieki zdrowotnej wykonywane są i rozliczane na podstawie umowy pomiędzy Świadczeniodawcą a Dyrektorem Oddziału Wojewódzkiego NFZ, nie ma podstaw prawnych dokonania refundacji kosztów porady.
Równocześnie Pomorski OW NFZ informuje, że stroną w dochodzeniu zwrotu poniesionych kosztów może być świadczeniodawca."
Natomiast zgodnie z wytycznymi Ministra Zdrowia nieswoiste choroby zapalne jelit traktowane są jako przypadki stabilne - czas oczekiwania na wizytę do 12 miesięcy. Chyba zarejestruję się od razu na końcówkę przyszłego roku.
